Yleisurheilu nousi ensimmäisen kerran kiinnostavimmaksi urheilumuodoksi naisten keskuudessa, kun tutkimusyritys Sponsor Insight* mittasi suomalaisten kiinnostusta urheilua kohtaan. Tutkimus tehtiin jo kuudettatoista kertaa.
Miehet arvioivat yleisurheilun toiseksi kiinnostavimmaksi urheilumuodoksi jääkiekkoilun jälkeen. Toiseksi kiinnostavin yleisurheilu oli myös koko väestön mittauksessa vain kolmen prosentin erolla jääkiekkoiluun.
– Tutkimuksen lukemissa näkyy selkeästi viime kesän kilpailuissa ja kuluvan talven hallikilpailuissa nähty yleisurheilun nuoren urheilijasukupolven vahva esiinmarssi, arvioi Suomen Urheiluliiton markkinointiyhtiön Track and Field Finland Oy:n toimitusjohtaja Jari Töykkä.
– Lähes kaksi miljoonaa yli 18-vuotiasta suomalaista on tutkitusti kiinnostunut yleisurheilusta. Se kertoo, että myönteisesti kehittynyt imago ja suuri medianäkyvyys ovat vahvistaneet yleisurheilun asemaa suomalaisten ikisuosikkina.
Sponsor Insight haastatteli tutkimukseen 2 112 täysi-ikäistä suomalaista helmi-maaliskuun aikana.
Ruotsi-ottelulle 16. perättäinen ykkössija, Kalevan kisat toisena
Yleisurheilutapahtumista kuusi sijoittui tutkimuksessa 15 kiinnostavimman kotimaisen urheilutapahtuman joukkoon. Kiinnostavin tapahtuma on yleisurheilun Ruotsi-ottelu ja toiseksi kiinnostavin Kalevan kisat eli yleisurheilun Suomen mestaruuskilpailut, jotka tänä vuonna kilpaillaan Tampereella.
Yleisurheilun Ruotsi-ottelun suosio on pysynyt vahvana. Se on ollut Suomen kiinnostavin urheilutapahtuma koko Sponsor Navigator -tutkimushistorian ajan eli peräti 16 vuotta.
– Valtakunnan kiinnostavimman urheilutapahtuman titteli 16 vuotta peräjälkeen on Ruotsi-ottelulta ikonimainen saavutus. Se velvoittaa meitä pitämään maaottelusta hyvää huolta ja kehittämään sitä myös jatkossa, Töykkä muistuttaa.
Kymmenen kiinnostavimman kotimaan tapahtuman joukkoon ylsi myös kahdeksanneksi sijoittunut yleisurheilun Motonet GP -sarja. Se kilpaillaan tänä vuonna Jyväskylässä (2.6.), Espoossa (10.6.), Kuortaneella (26.6.), Joensuussa (14.7.), Lapinlahdella (17.7.) ja Lahdessa (19.8.).
Viidentoista parhaan joukossa olivat myös Suomen hallimestaruuskilpailut, Turun Paavo Nurmi Games (7.-8.6.) ja Pihtiputaan keihäskarnevaali (30.6.-4.7.).
Yleisurheilumaajoukkue kolmanneksi suosituin
Yleisurheilumaajoukkue oli 36 prosentin osuudella kolmanneksi kiinnostavin, kun Sponsor Navigator -tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä maajoukkueet ovat suomalaisten mielestä kiinnostavimpia. Yleisurheilumaajoukkue osallistui mittaukseen ensimmäistä kertaa.
Kärkipaikan maajoukkuevertailussa vei Suomen olympiajoukkue 44 prosentilla. Toisena oli 39 prosenttiosuuden saanut jääkiekkoilun miesten maajoukkue.
– Ero toisena oleviin Leijoniin oli vain kolme prosenttiyksikköä. Se on yksilölajille todella korkea sijoitus ja kertoo yleisurheilumaajoukkueen kasvaneesta kiinnostuksesta, Töykkä arvioi.
Lisätiedot:
Jari Töykkä, toimitusjohtaja
Track & Field Finland Oy
040 553 3996
*Sponsor Insight on pohjoismaiden johtava riippumaton sponsoroinnin, urheilun, kulttuurin ja -tapahtumien tutkimusyhtiö, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Sponsor Insight toteuttaa vuosittain Sponsor Navigator -nimisen tutkimuksen, jossa tutkitaan eri urheilulajien, tapahtumien, maajoukkueiden ja urheilijoiden kiinnostusta suomalaisten yli 18-vuotiaiden keskuudessa.