Eero Rämö siirtyy Suomen Urheiluliiton (SUL) kehitysjohtajan tehtävistä viestintätoimisto Tekirin palvelukseen. Tekirissä hän aloittaa vaikuttajaviestinnän konsulttina. Uusissa tehtävissä Rämön työt alkavat maaliskuun alussa.
Rämön yli yhdentoista vuoden ura SUL:n palveluksessa alkoi kesätyöntekijänä. Sittemmin hän on työskennellyt tiedottajana, vuoden 2012 EM-kisoissa mediapalvelupäällikkönä ja viimeksi viestintäjohtajana ennen nykyistä kehitysjohtajan pestiä.
– Hienointa SUL:ssa työskentelyssä ovat ihmiset, toimistolla, luottamusorganisaatioissa, kentillä ja katsomoissa. Parasta on, että koskaan ei ole tarvinnut miettiä, onko työllä merkitystä, Rämö sanoo.
– Suomalainen yleisurheilun puolesta on kunnia tehdä töitä. On ollut hienoa nähdä, miten nuorista urheilijoista kasvaa Euroopan huippuja tai millaisia elämyksiä yleisurheilu tuottaa stadioneilla ja television äärellä. Potentiaalia yleisurheilulla on – se pitää vaan ottaa rohkeammin käyttöön.
Tekirin palveluksessa Rämö sukeltaa uusien haasteiden pariin
– Urheilujärjestössä viestintä on pääosin markkinointiviestintää ja journalistiikkaan perustuvaa tiedotusta. Nyt pääsen näkemään laajemmin mitä viestinnän piirissä tapahtuu, kun työssä tulee eteen pörssi-, sijoittaja- ja yhteiskuntasuhdeviestintää, Rämö sanoo.
– Tulen johtamaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakkaiden projekteja, tekemään uusasiakashankintaa sekä kehittämään liiketoimintaa. Paljon siis tuttuja elementtejä SUL:n työuran ajalta – ja paljon myös uutta opittavaa.
Lupauksia ja haasteita
Kotimaisen yleisurheilun tulevaisuudessa Rämö näkee lupauksia ja haasteita.
– Naisyleisurheilun taso on kehittynyt ja noussut. Miesten tilanne ei ole aivan yhtä hyvä, mutta itse olen optimisti. Meillä on hyviä nuorten ikäluokkia läpimurtovaiheessa, joten tulevaisuus näyttää hyvältä, Rämö sanoo.
Isoja haasteita ovat Rämön silmin muutokset urheilun kuluttamisessa.
– Muutamat isot tapahtumat vetävät edelleen hyvin ihmisiä seuraamaan kilpailuja paikan päälle, mutta kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on yhä tiukempaa ja urheilua kulutetaan mieluummin vastaanottimien kautta kuin paikan päällä, Rämö sanoo.
– Samalla kun lajien määrä on kasvanut, urheilun seuraaminen on pirstaloitunut. Suosituimmat lajit nuorten keskuudessa ovat mittauksissa vain muutamien prosenttien päässä toisistaan.