Lahden Möysän koulun syyskuista tiistaipäivää vietettiin hypäten, heittäen ja juosten – hiki hatussa ja reipas puna poskilla.
Kakkosluokkaa opettava Päivi Niemi luonnehti Elovena Voimapäivää mukavaksi ja vauhdikkaaksi tapahtumaksi. Päivän aikana kaikki Möysän alakoulun 300 oppilasta kiersivät toimintapisteillä, joissa tutustuttiin muun muassa pika- ja aitajuoksuun, pituushyppyyn, kuulantyöntöön sekä kiekon- ja keihäänheittoon. Liikuntatuokion jälkeen lapset saivat napakkaa tietoa terveellisistä välipaloista sekä maistiaisiksi Elovena välipalakeksin.
Päivi Niemen mukaan koulun omalle kentälle rakennettu tapahtuma tarjosi lapsille uusia elämyksiä ja mielekkäitä lajikokeiluja.
– Ja toki tässä sai itsekin samalla hyviä vinkkejä mm. yleisurheilun lajitekniikoiden opettamiseen. Lapset olivat päivässä innolla mukana ja nauttivat kovasti ratojen kiertämisestä. Jonottamista oli vähän ja tekemistä paljon. Sellaisesta lapset tykkäävät, Niemi summaa.
Tärkeää tietoa ravinnosta
Elovena Voimapäivän toteutuksesta vastannut Heinolan Iskun valmennuspäällikkö Juho-Viljami Kosunen kertoi koululaisten osallistuneen innolla päivän tapahtumiin.
– Tavoitteenani on rakentaa liikuntapisteistä ja radoista sellaisia, että jokainen lapsi saa niistä onnistumisen kokemuksia. Samalla pystyin havainnollistamaan opettajille, kuinka hauskasti ja monipuolisesti eri yleisurheilulajeja voi opettaa, vaikka suorituspaikkana on pelkkä koulun hiekkakenttä. Tärkeintä on liikunnan ilo ja elämyksellisyys.
Lapset osallistuivat ahkerasti Kosusen vetämään ravintotietoiskuun ja kertoivat omia mielipiteitään terveellisinä pitämistään välipaloista.
– Suurin osa lapsista oli hyvin perillä terveellisestä ruokailusta ja tiesi, mitkä ovat hyviä välipaloja. Elovena-keksit hävisivät nopeasti lasten suihin.
Kosusen mukaan Elovena Voimapäivä onnistui mainiosti. Hän kiittelee Möysän koulun opettajia, jotka olivat innolla mukana toteuttamassa tapahtumaa.
– Opettajat olivat hyvin mukana päivän toteutuksessa. Toimintapisteitä oli runsaasti ja lapset pysyivät koko ajan liikkeessä.