Suomen Urheiluliitto (SUL) valmistautuu yleisurheilun tulevaan supervuoteen uudistamalla brändiään. Avidly ryhtyy rakentamaan SUL:lle uutta kokonaisvaltaista brändistrategiaa ja nostamaan suomalaisen yleisurheilun brändin, markkinoinnin ja viestinnän kansainväliselle tasolle.
Yleisurheilu on tutkimusten mukaan Suomen toiseksi kiinnostavin laji. SUL:n tavoite on kehittää ja monipuolistaa yleisurheilun brändiä ja terävöittää markkinointiviestintää. Avidly ja SUL ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Avidlystä tulee SUL:n markkinointikumppani.
“Yhdessä Avidlyn kanssa rakennamme yleisurheilusta kiinnostavampaa ja vetovoimaisempaa. Uskomme, että Avidly on se toimija, joka nostaa SUL:n brändin ja markkinointiviestinnän kansainväliseen luokkaan”, summaa Jari Töykkä, SUL:n markkinointiyhtiön Track & Field Finland Oy:n toimitusjohtaja.
“Haluamme, että lähivuosina yleisurheilu menestyy kaikilla tasoilla paremmin, saa uusia faneja ja harrastajia ja että lajin mielikuvallinen asema nousee. Mutta tarvitsemme tulitukea, että saamme markkinoitua tehokkaammin yleisurheilua ruohonjuuritasolla”, hän tiivistää.
Yhteisen sateenvarjon alle
Yksi Avidly ja SUL:n yhteistyön tavoitteista on tehdä tunnetuksi SUL:n toiminnan laajuus.
“Meidät koetaan hyvin kapeasti huippu-urheilun toimijaksi, vaikka toimintamme ulottuu seuratasolle asti ja sisältää esimerkiksi Helsinki City Running Dayn kaltaisia suurtapahtumia, joita ei osata yhdistää meihin”, Töykkä kuvaa.
Avidly muotoilee SUL:n uutta brändiarkkitehtuuria ja sateenvarjobrändiä, jonka alle mahtuvat kaikki SUL:n eri toiminnot.
“Ajatuksena on, että huippu-urheilu sekä juoksu ja hyvinvointi tukevat toisiaan brändillisesti ja toiminnallisesti, hän lisää.
Ajoitus on uudistukselle erinomainen. Suomalainen yleisurheilu on ollut vahvassa nosteessa viime vuosien vahvan arvokisamenestyksen ansiosta. Myös tulevasta kilpailukaudesta odotetaan hyvää menestystä, kun ohjelmassa ovat kotimaassa Ruotsi-ottelu Olympiastadionilla ja kansainvälisesti Rooman EM-kilpailut ja Pariisin olympialaiset.
“Tämänhetkistä positiivista auraa on hieno hyödyntää markkinoinnissa, kun on hyvä pohja jolle voidaan rakentaa”, Töykkä toteaa.
Uusi, toiminnot yhdistävä brändi jalkautetaan ensimmäiseksi ensi vuonna uudistettaville verkkosivuille. Lisäksi vuonna 2024 konkreettisena taktisen markkinointiin asti menevänä projektina tehdään yhdessä muun muassa Ruotsi-ottelun markkinoinnin suunnittelu ja konseptointi.
“Kotimainen yleisurheilu on kovaa kansainvälistä tasoa ja meille on kunnia-asia päästä nostamaan myös sen markkinointi samalle tasolle. Kaikki lähtee hyvän kattobrändin muotoilusta”, sanoo asiakkuusjohtaja Tero Kumela Avidlystä.
Jatkossa fokus lapsiin ja nuoriin
SUL:n ja Avidlyn yhteistyö keskittyy peruslinjausten jälkeen jatkossa erityisesti seuratoiminnan sekä lasten ja nuorten liikunnan edistämiseen.
“Erityisen hienon yhteistyöstä tekee yleisurheilun yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Yhteistyön kautta voimme vaikuttaa niin arvomaailmaltaan kuin toiminnaltaan hienon lajin kiinnostukseen ja sitä kautta edistää kansallisesti lasten ja nuorten hyvinvointia. Tämä on Avidlylle merkittävä ja strategiamme mukainen kumppanuus”, sanoo Avidlyn strategiajohtaja Minna Utriainen.
Yhteistyösopimuksen myötä Avidly pääsee osaksi SUL:n laajaa, lähes 100 yrityksen kumppaniverkostoa ja saa itsekin näkyvyyttä SUL:n lasten ja nuorten tapahtumissa, kuten esimerkiksi 14 – 22 -vuotiaiden SM-kisoissa ja Youth Athletics Games -yleisurheilukarnevaaleilla.
Lisätietoja:
Jari Töykkä, toimitusjohtaja, Track & Field Finland Oy, puh. 040 553 3996, jari.toykka@sul.fi
Tero Kumela, asiakkuusjohtaja, Avidly Oy, puh. 0400 792 239, tero.kumela@avidlyagency.com