Lajitaitojen opettaminen koulujen liikuntatuntien puitteissa on haastavaa. Hämeenlinnassa testataan, voisiko paikallinen seura olla opettajan apuna lasten yleisurheilutaitojen opettamisessa koulussa.
– Ajatuksena on, että seurat yhdessä lajiliiton kanssa kouluttavat aluksi ainakin yhden mentoriopettajan per paikkakunta. Hän voi sitten jakaa tieto-taitoa edelleen, sanoo Hämeenlinnan Tarmon nuorisopäällikkö Ville Vepsä.
Idea mentoriopettajan kouluttamisesta on alkujaan Unkarista, mutta Vepsä on muokannut siitä suomalaisen version. Siksi kokeilukin päätettiin aloittaa Hämeenlinnasta.
Liikkeelle lähdetään jo helmikuussa.
– Tarkoitus on, että ensin etsitään Hämeenlinnasta opettaja tai opettajia, jotka ovat asiasta kiinnostuneita ja lähestytään heitä. Tämä toimii toki niinkin, että opettaja ottaa minuun yhteyttä, Vepsä sanoo.
– Sen jälkeen mennään mentoroitavan opettajan mukaan liikuntatunnille ja tuodaan koulun omaan toimintaympäristöön malleja, kuinka yleisurheilua voi opettaa. Tämä on opastus on luonnollisesti koululle ilmaista.
Vepsä muistuttaa, että yleisurheilun opettamiseen ei tarvita kenttää, se onnistuu salissa tai koulun pihalla. Tarkoitus ei myöskään ole keskittyä lajitaitojen opetukseen.
– Yleisurheiluopetuksessa kyse monipuolisesta yleisliikunnasta. Perusliikuntataitojen opettamisesta, jotka sopivat kaikkiin lajeihin. Haluamme myös auttaa opettajaa tuomaan liikettä tunneilla, Vepsä sanoo.
Suomen Urheiluliiton (SUL) koulutuspäällikkö Tapio Rajala näkee, että Hämeenlinnassa kokeiltavalle mallille on varmasti kysyntää.
– Uskon, että tästä on apua uusille liikunnanopettajille, ja mentoriopettajan puoleen voivat kääntyä myös ne opettajat, jotka haluavat lisää lajiosaamista tai vaan uusia ajatuksia liikuntatunnin sytykkeiksi.
Lisätietoja:
Tapio Rajala
Koulutuspäällikkö
Suomen Urheiluliitto
0400 442 493
Ville Vepsä
Nuorisopäällikkö
Hämeenlinnan Tarmo
045-6084150