Suomessa kehitetty Angon hiilikuitukeihäs antaa heittäjälle mahdollisuuden säätää keihään painopistettä ja vakautta kunkin heittotyyliin sopivaksi.
Ari Mannio heitti keihään tuotantoversiota pressuun Kuortaneen urheiluopistolla. Hän jatkaa tuntuman hakua Kansainvälisen yleisurheiluliiton IAAFn hyväksynnän saaneeseen keihääseen Etelä-Afrikan leirillä tammikuussa.
– Aiemmin on pitänyt etsimällä etsiä ja kokeilla satoja keihäitä löytääkseen sellaisen, joka sopii itselle. Tai jos keihäs on osunut kiveen, sitä on saanut hioa, että se on taas hyvä, Mannio kiittelee mahdollisuutta säätää keihästä.
One Way Sports -yhtiön rakentama ja Tampereen teknillisen yliopiston professorin Lauri Kettusen johdolla suunniteltu keihäs on kahden vuoden työn tulos. Mannio on ollut testaajan roolissa alusta pitäen.
– Keihään ensimmäiset versiot olivat aika kolkkoja. Niillä ei saanut käteen tuntumaa. Kuin olisi elotonta pötkylää heittänyt. Tässä keihäässä vaste käteen oli erilainen, sitä oli paljon mukavampi heittää, Mannio totesi Kuortaneella.
Mitä apua säätöominaisuudesta heittäjälle on?
– Jokaisella heittäjällä on erilaisia asioita heitossa, kuten onko vetovaiheessa kiertoa tai tuleeko heitossa sivuttaisvoimia. Siksi sillä on merkitystä, onko keihään painopiste pienellä alueella vai laajemmin keskellä keihästä, Mannio sanoo.
Kettusen mukaan kehitystyön lähtökohtana oli keihäsmalli, joka säädettävyytensä ansiosta sopisi kaikenlaisille heittäjille
– Kun Ari esimerkiksi käyttää vedossa runsaasti kiertoa, keihäässä pitää olla kiertoliikkeen aikana riittävä vaste, eli sen on oltava vakaa. Muuten keihäs on kiertoliikkeessä levoton, Kettunen muistuttaa.
Erikoishiilikuidulla kevyt runko
Painopisteen ja vakauden säätämiseen käytettävälle systeemille 800 grammaa painavassa keihäässä jäi tilaa, kun rungosta tuli erikoishiilikuidun avulla kevyt. Samalla rungosta saatiin Kettusen mukaan myös hyvä heittää ja aerodynaamisesti toimiva.
– Alumiinikeihään perä ja kärki värähtelevät heitossa. Paras keihäs lentämään olisi rautakangen jäykkä, mutta heittämisen kannalta se ei ole hyvä, koska se rasittaa kyynärniveltä. Tätä keihästä tehdessä haettiin kompromissia, eli riittävän löysää keihästä, jota on hyvä heittää, mutta joka vetohetken jälkeen vaimentaa värinät, Kettunen sanoo.
Kettusen tavoitteena oli myös keihäs, joka lennon lakipisteen saavutettuaan ei ala puske kärkeä alas vaan lentää pitkään vaaterissa ja tulee loivasti alas.
Tykkikokeissa keihäs lensi vakaasti, eikä säikkynyt sivutuulia. Nouseeko se lajin kärkimiesten työvälineeksi, alkaa hahmottua vasta talvella ja keväällä, kun sitä testataan leireillä.
– Sillä on iso merkitys, että keihästä saadaan säädettyä, ja tuossa keihäässä on iso ero sen edeltäjiin, mutta tämän keihään vertaaminen omaan lempikeihääsee vaatii paljon heittoja, Mannio muistuttaa.
Ei suurta etua suomalaisille
Paljon on puhuttu siitä, että Suomessa kehitetty, säädettävä keihäs toisi suomalaisille etua ensi kesän kisoista. Mannio ei siihen usko.
– Toivotaan niin, vaikka en siihen usko. Keihäs on kaikkien saatavilla ja lähtönopeus on edelleen se mikä ratkaisee.
Myös säädettävän keihään naisten malli on valmistajalla työn alla.
,