Suomessa suunniteltu Angon-hiilikuitukeihäs liiteli pitkälle ja vakaasti Kilpa-ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen (KIHU) ja Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) tykkitesteissä. Ne tehtiin Jyväskylän Huhtasuon kentällä.
One Way Sport Oy:n valmistamaa keihästä lennätettiin testissä tykillä 80-82 metrin sekä 91-94 metrin mittaisiin kaariin ja useilla lähtökulmilla.
– Testit vastasivat erilaisia heittoja Antti Ruuskasen matalimpien ja Tero Pitkämäen korkeimpien kaarien välillä, keihään kehittänyt TTY:n professori Lauri Kettunen sanoo.
Testien tuloksia verrattiin vuosien varrella käytössä parhaimmiksi havaittujen keihäiden vastaaviin lukuihin.
– Valmistusprosessin takia keihäiden rakenne on huomattavan symmetrinen ja homogeeninen. Tykkitesteissä tämä ilmeni poikkeuksellisen vakaina lentokaarina kovissakin tuulenpuuskissa, Kettunen sanoo.
Testissä pisimmät kaaret
Uusi keihäs on muista poiketen säädettävä, eli jokainen yksilö on hienoviritettävissä. Jyväskylän testin mittauksilla haettiin keihäiden sopivaa hienosäätöä.
Testin esisäädöt tehtiin niiden tuntemusten mukaan, joita Ari Mannio ja Teemu Wirkkala kertoivat vuosi sitten testatessaan keihään prototyyppiä.
– Nuo Mannion ja Wirkkalan havaintojen perusteella optimaaliseksi oletetut keihässäädöt osoittautuivat myös mittauksissa parhaimmaksi, Kettunen sanoo.
– Noilla säädöillä keihäs kaartoi hyvin kauniisti; heiton lakipisteellä kärki ei lähde puskemaan alaspäin, vaan keihäs lentää hetken vakaasti nokka lievästi ylhäällä, minkä jälkeen keihäs kaartuu alas laskeutuen loivassa kulmassa. Tällainen keihäs lensi testissä myös kaikkein pisimmälle.
Suomalaiskeihäs on saanut Kansainvälisen yleisurheiluliiton (IAAF) hyväksynnän. Keihästä voidaan siten käyttää kaikissa kilpailuissa