Kysymys, jonka olen kuullut lähipiiristäni enemmän kuin kerran tai kaksi. Ja ennen kuin ehdin antaa vastausta, minulle esitetään lisäkysymys, että: ”Mainoksiako?” Näistä kysymyksistä intoutuneena, päätin avata tarkemmin, missä työskentelen ja mitä teen.
Työskentelen Track & Field Finland Oy:ssä, joka on Suomen Urheiluliiton kokonaan omistama, myynnistä ja markkinoinnista vastaava yhtiö. Vastaamme siis Suomen Urheiluliiton (SUL) eri tapahtumien ja projektien yhteistyökumppanihankinnasta sekä erilaisista markkinointitoimenpiteistä niihin liittyen.
Suomen Urheiluliitto (SUL) puolestaan on suomalaisen yleisurheilun lajiliitto, jolla on toimintaa kolmella eri sektorilla; lapset ja nuoret, huippu-urheilu sekä harrasteliikunta.
Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että SUL järjestää Suomen suurimmat massajuoksutapahtumat. Juoksusesongin avaa toukokuussa järjestettävä Suomen suosituin puolimarathontapahtuma Helsinki City Run. Pari viikkoa HCR:n jälkeen kadut valtaa naisten oma lenkkeilytapahtuma Naisten kymppi. Elokuussa järjestämme suurimman ja kansainvälisimmän marathontapahtuman Helsinki City Marathonin ja uusimpana juoksuperheeseen on tullut marathonin sisällä järjestettävä oma juoksutapahtuma, Helsinki Street Run.
Lisäksi järjestämme Suomen kolme kiinnostavinta urheilutapahtumaa. Joka toinen vuosi järjestettävä Ruotsi-ottelu oli vuoden 2014 kiinnostavin urheilutapahtuma Suomessa. Vuonna 2016 tapahtuma kokee mielenkiintoisen muutoksen, kun Ruotsi-ottelu viedään ensimmäistä kertaa Suomessa ollessaan Olympiastadionin ulkopuolelle Tampereelle. Vuoden 2014 toiseksi kiinnostavin tapahtuma oli Kalevan kisat eli yleisurheilun SM-kisat ja kolmanneksi kiinnostavin oli Eliittikisasarja, joka kilpailtiin viidellä paikkakunnalla pitkin kesää. Kyseiset faktat perustuvat Sponsor Insightin vuonna 2015 tehtyyn tutkimukseen eri urheilulajien ja – tapahtumien kiinnostavuudesta ja kyseinen tutkimus julkaistaan vuosittain.
Lasten ja nuorten puolella osallistumme aktiivisesti lapsiperheiden liikunnalliseen arkeen niin koulumaailman kuin seurojenkin kautta. Kauttamme toimivat valtakunnalliset projektit kuten Silja Line Seurakisat, Vattenfall Seuracup, Nestle Healthy Kids -iltapäiväkerhotoiminta, Hese-kisat, Elovena Voimapäivät sekä valtakunnallinen yleisurheilukoulu, jossa kumppanina on Family Fresh. Lisäksi järjestämme kilpailu ja elämystapahtuma Youth Athletics Gamesin sekä koko perheen iloisen liikuntatapahtuman Minimarathonin. Eikä tässä ollut edes kaikki. Me liikutamme yli 100 000 lasta ja nuorta vuosittain niin kouluissa kuin seuroissakin ja olemme osana kymmenien tuhansien lapsiperheiden arkea. Näiden projektien avulla vastaamme huoleen lasten ja nuorten vähenevästä liikunnasta.
Mitä siis teen työkseni? Kuten yllä olevasta listasta huomaatte, pyöritämme isoja tapahtumia ja projekteja useilla eri toimintasektoreilla. Tavoitamme eri tapahtumien ja kanavien välityksellä yli 10 miljoonaa kontaktia joka vuosi! Miten nämä kontaktit sitten liittyvät työhöni? Siten, että nämä miljoonat kontaktit ovat yhteistyökumppaneidemme kohderyhmiä, joita he haluavat tavoittaa ja joihin me tarjoamme väylän eri alustojen ja kanavien kautta. Kumppanit pääsevät viestimään yritykselle merkityksellisistä asioista eri kanavien kautta ja siten he voivat vahvistaa yrityksen imagoa ja brändiä – ja sitä kautta kasvattaa ja kehittää liiketoimintaa.
Työni onkin enemmän kuin pelkkien logopaikkojen myymistä. Toimin kumppanin suuntaan linkkinä meidän kohderyhmien sekä yrityksen tavoitteiden välillä. Autan kumppania jalkautumaan kohderyhmiin, kertomaan viestinsä, vahvistamaan brändiään ja ennen kaikkea lisäämään myyntiä. Siksi haluammekin puhua enemmän yhteistyökumppaneista kuin sponsoreista, koska siitä tässä työssä on parhaimmillaan kyse – molempien toiminnan kehittämisestä yhteistyön avulla.
Tietysti näkyvyyden myynti on yksi osa työtäni mutta se ei ole vain sitä. On motivoivaa tehdä töitä, kun näkee konkreettisia asioita, johon yhteistyö vaikuttaa. Esimerkiksi vastikään Maskuun avattu lähiliikuntapaikka, jota olimme toteuttamassa yhdessä Elovenan kanssa. Tai yleisurheilukoulun kumppani Family Fresh, joka on ollut mukana vaikuttamassa yleisurheilukoulun ohjaajien koulutukseen ja on siten osaltaan pitänyt huolta ohjaajien korkeasta tasosta. Ja onhan se aika hienoa nähdä lähes 2000 lapsen ja heidän perheidensä iloiset ilmeet, kun he juoksevat maaliin koko perheen Minimarathontapahtumassa. Nämä asiat ovat työni parhaita puolia.
SUL:lle on tärkeää, että jokainen lapsi ikään tai taitotasoon katsomatta saa liikunnasta iloa ja riemua sekä oppii myös tärkeitä sosiaalisia taitoja. Yleisurheilun kautta myös liikunnan perustaidot kuten hyppääminen, heittäminen ja juokseminen kehittyvät. Nämä ovat taitoja, joita tarvitaan kaikessa liikunnassa. Siksi onkin tärkeää, että yleisurheilun pariin voi tulla milloin vain ja kuka vain. Haluamme olla mahdollistamassa edullisia matalan kynnyksen liikuntatapahtumia niin kouluissa kuin seuroissa, joihin on helppo tulla mukaan. Siksi kanavoimme tuotot seuroille, jotka vastaavat muun muassa yleisurheilukoulun järjestämisestä eri puolilla Suomea. Nämä seurat myös mahdollistavat sen, että iloisista lapsista ja nuorista voi kasvaa lahjakkaita huippu-urheilijoita, jotka menestyvät kansainvälisesti arvokisoissa.
Ja miten tämä kaikki mahdollista? Se on mahdollista yhteistyökumppaneiden avulla. Ja miten näitä kumppaneita saamme?
Tämä olkoon vastaus otsikossa esitettyyn kysymykseen.
– Annukka Katainen
Kirjoittaja on myyntitiimin tuorein jäsen.