Yhteinen vauhtikestävyystreeni kokoaa eri seurojen juoksijat Pirkkolaan

Helsingin Kisa-Veikot, Viipurin Urheilijat, Espoon Tapiot, Lahden Ahkera, Turun Urheiluliitto, Turun Toverit… Taisi muutama listalta unohtuakin. 

Tiistai-ilta Pirkkolan urheilupuistossa Helsingissä. Valmentajat Tommy Ekblom, Joni Oilinki ja Ari Paunonen listaavat pääkaupunkiseudun kestävyysjuoksijoiden yhteistreeneissä edustettuja seuroja.

 - Toimintaa yli seurarajojen, valmentajatrio sanoo.

Yhteisharjoitukset käynnisti Suomen Urheiluliiton eteläisen alueen silloinen päällikkö Antti Leskinen viitisen vuotta sitten. Hankkeen taustana oli se, että vaikka pääkaupunkiseudulla on paljon seuroja, kussakin oli vain muutama kestävyysjuoksija. 

Seurarajat ylittävää toimintaa kokeiltiin tiistaisin vauhtikestävyysharjoituksen merkeissä, ja sillä tiellä ollaan edelleen. Vetoharjoituksissa juoksijat hyötyvät toisistaan, sillä jokainen löytää harjoituksista ikäistään ja tasoistaan seuraa, jota ei omasta seurasta välttämättä saisi. 

Ekblom vastaa kestävyysjuoksijoista, Paunonen keskimatkan juoksijoista ja Oilinki junioreista. Jokaisen ryhmä tekee harjoituksesta omien tarpeidensa mukaisen. Ekblomin kestävyysryhmän miehet juoksivat 2 x 3 kilometriä, 1 x 2 kilometriä ja 2 x 1 kilometrin maastossa.

- Viime viikolla miehet juoksivat 4 x 3 kilometriä. Tänään VK juostaan lyhyemmissä pätkissä hieman kiihtyvänä. Harjoituksen runko pysyy samana pitkälle kevääseen, kunnes huhtikuussa tulee enemmän mäkijuoksua, Ekblom valottaa harjoitusohjelmaa.

rullaukset.jpg

Juniorit maajoukkuejuoksijoiden jalanjäljissä

Nuorten ryhmässä on jonkin verran ikä- ja tasoeroja, mutta Joni Oilingilla on ratkaisu yhdessä tekemisen maksimoimiseen. 

- Juoksemme esimerkiksi 4 x 8 minuuttia vauhtikestävyyttä. Kun neljä minuuttia on kulunut, juoksijat kääntyvät kannoiltaan ja jatkavat toiset neljä minuuttia lähtöpaikkaa kohti. Tällä tavoin kaikki ovat jotakuinkin samaan aikaan lähtöpisteessä vauhdista riippumatta. 

Oilinki kertoo nuorten ryhmän harjoitelleen vielä viime vuonna tuntia myöhemmin, mutta hänen valmentajaparinsa muutettua pois Helsingistä, Oilinki siirsi harjoitukset alkamaan samaan aikaan aikuisjuoksijoiden ryhmän kanssa. Jos Oilinki siis ei itse pääse paikalle, voivat Ekblom ja Paunonen ottaa kopin junioriryhmästä. 

Nuoret urheilijat pääsevät myös seuraamaan useiden Suomen kärkijuoksijoiden harjoittelua läheltä, joten siinäkin mielessä harjoittelu samaan aikaan aikuisten kanssa on hyödyllistä. 

Paunosen mailerit tapaavat kahdesti viikossa

Keskimatkan juoksijoiden harjoituksista vastaava Ari Paunonen vetää treenit ryhmälleen myös torstaisin. “Kestävyysjuoksijan nopeustreenissä” juostaan lyhyitä mäkivetoja, hypellään, loikitaan ja tehdään koordinaatioliikkeitä. 

Paunonen kertoo ryhmässä harjoittelevan noin viisi juoksijaa - pieni ryhmä mahdollistaa harjoituksen yksilöllistämisen. Harjoitus sopii eri matkojen juoksijoille iästä riippumatta. Tarvittaessa harjoitus siirretään Liikuntamyllyyn tai Eläintarhan putkeen, mutta ulkona pysytään niin pitkään kuin säät sallivat. 

Pirkkolassa säällä kuin säällä

Myös Tommy kertoo, että harjoitukset siirretään sisätiloihin vain äärimmäisen kehnoissa olosuhteissa. Tiistain harjoitusta ei ole suotavaa tehdä hallissa lyhyellä ja kaltevalla radalla, sillä kilometrejä kertyy paljon.

- Viime vuonna taidettiin tehdä vain kaksi VK-harjoitusta hallissa, kun keli oli ihan mahdoton. Usein se ei kannata, sillä vammariski kasvaa. Onneksi Pirkkolassa hiekoitetaan ulkoilureitit hyvin ja Etelä-Suomen talvet ovat olleet melko vähälumisia. 

 

naisten_vedot.jpg

Granberg hioo kuntoaan PM-maastoihin

Pirkkolan harjoituksissa on jo useamman vuoden ajan käynyt Tommy Ekblomin henkilökohtainen valmennettava Hannu Granberg. Lahden Ahkeran juoksija on ollut kolmesti Ruotsi-ottelussa, mutta PM-maastoissa Islannissa (10.11) hän vetää ensi kertaa Suomi-paidan päälleen maastojuoksussa.

Edustuspaikka PM-kisoihin irtosi onnistuneella juoksulla Pajulahden karsintakilpailussa viime viikonloppuna.

- Olen aina pitänyt maastojuoksusta, mutta en ollut ennen juossut kymppiä maastossa. Lähdin kisaan ilman sen suurempia odotuksia - ajattelin, että jos se menee hyvin, voin päästä Islantiin mittaamaan kuntoani, Granberg kertoo.

Vaikka kovasta PM-karsintakisasta oli kulunut vasta kaksi päivää, Granberg tunsi itsensä riittävän palautuneeksi tekemään vauhtikestävyysharjoituksen. 

- Harjoittelua kevennetään todennäköisesti vasta kisaviikolla, Granberg sanoo.

Granbergin päätähtäin on kesän kisoissa, joten syksyn maastoihin ei liikaa herkistellä. 

Teksti ja kuvat: Emma Hyyppä